fredag 18. februar 2011

Brå-syk

Der Brå brakk staven. I mange år har jeg håpet at folk skulle spørre meg om hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven. Om du lurer: jeg var der hvor han brakk den! Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke så stavbrekket. Jeg var bare elleve år og det var for mange høye voksne foran meg. Men jeg hørte Bjørge Lillelien på lommeradioen jeg hadde fått av grandonkelen min, som hadde vært i Japan, og jeg kunne levende forestille meg hva som skjedde.

"Idioten" Mikkelsplass. Det er likevel ikke stavbrekket jeg husker best. Fallet til Pål Gunnar Mikkelsplass på tredjeetappen og kronprinsesse Sonjas grimaser på tv gjorde vel så stort inntrykk. Mikkelsplass var en ”idiot” som kunne ødelagt alt for Norge og Sonja viste at kongelige også har følelser.

Tre generasjoner. Jeg gleder meg ekstra mye til årets VM i Oslo. Sammen med Fatter’n – som så stavbrekket og som fortsatt liker å fortelle det – og min sønn på ni år drar jeg til VM-løypene igjen i håp om å få oppleve ny VM-dramatikk. Vi skal se herrestafetten! Slekt skal følge slekt også i langrennsporet.

Utenom vinterferien. Som forelder har jeg et dilemma. Skal jeg be sønnen min fri fra skolen eller skal jeg bare ta ham ut av skolen. Da jeg var med Fatter’n i 1982 var det vinterferie i Oslo og Akershus (jeg er fra Langhus i Ski). Om det var på grunn av ski-VM husker jeg ikke, men det gjorde det enkelt for min far som var lærer å ta meg med på herrestafetten – som da gikk på en torsdag. Når vi skal på årets herrestafett må jeg ta min sønn ut av skolen fordi det ikke er fri den dagen. Selvfølgelig kommer jeg til å søke skolen om fritak, men hva om de sier nei!? De har jo allerede hatt mange dager med VM-oppladning, blant annet med et eget mini-VM i skoletiden.

Størst fravær? Sammenfall mellom vinterferie og ski-VM varierer i Norge. I Oslo og Trondheim har skoleungdom bare fri de første dagene av VM, i Stavanger har de ikke en eneste fridag under VM, mens i Bergen og Kristiansand har de fri hele den siste uken av VM. Jeg tipper at skolefraværet – i rangert rekkefølge – vil være størst i Rogaland, Oslo, Sør-Trøndelag, Hordaland og Vest-Agder. I verste fall kommer jeg til å bidra med økt skolefravær i Oslo (det er her jeg bor i dag). Tre generasjoner av min familie skal på herrestafetten. Basta!

Ettbeinsskøyting. Ved siden av stavbrekket til Brå er et av mine beste stafettminner Ove Aunlis sisteetappe i VM i Seefeld i 1985. Aunlis ettbeinsskøyting forbi Giuseppe Ploner på sisteetappen og inn til gull var helt fantastisk! Jeg så innspurten på tv fordi jeg og en kamerat hadde fått fritak fra gymtimen(!) på grunn av en fotballskade, mens vi i realiteten var VM-syke. Da vi kom løpende ned skolebakken og inn i klasserommet for å fortelle om gullet ble vi avslørt.

Brå-syk? I år håper jeg at jeg kan ta med meg sønnen min til VM med god samvittighet og at vi slipper å late som han blir brå-syk. Jeg vil også at han skal få med seg mest mulig av dramatikken. Kanskje må han sitte på skulderen min for å få med seg nye stavbrekk. Det er ingenting som er så kult som å løpe tilbake til skolen for å fortelle kamerater om hva han har sett på ordentlig og ikke bare hørt på radio!

1 kommentar:

Bedford sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.