tirsdag 8. september 2015

Ardian Gashi om asylbarna: - Hentet fra paradis av et monster


Min første tanke er at jeg synes synd på jenta og hennes familie. Dette er en trist sak som har engasjert mange mennesker i Norge, sier Ardian Gashi.






Undertegnede i samtale med Ardian Gashi i kantina på Skagerak Arena i april i år.

Slik reagerer Odd-spilleren når jeg viser viser fram VG-reportasjen om asylbarnet Shaimaa (11), som kom til Norge i 2008 og sammen med mor og tre søsken ble sendt tilbake til Jemen i november i fjor.

LES OGSÅ: Hai Ngoc Tran: Skjønner godt at flyktninger risikerer livet for å komme til Europa.
Jenta fra Jemen er en av mellom 80 og 123 lengeværende asylbarn som ble sendt ut av landet i fjor. Nå dreier den politiske diskusjonen i Norge seg om hun skal få utvisningsbegjæringen behandlet på nytt.
Jeg møter fotballspilleren Ardian Gashi i kantinen på Skagerak Arena, hjemmebanen til Odds Ballklubb. Vi ønsket å snakke om norsk asylpolitikk og de hjemsendte asylbarna.
– Jeg regner med at regjeringen har gjort en grundig research når de sender barn som henne tilbake til Jemen, sier han.

KOM SELV FRA KOSOVO TIL NORGE SOM ASYLBARN

Gashi kom til Norge som asylbarn fra Kosovo som syvåring sammen med sin mor. Da var allerede Ardians far i Norge som politisk flyktning.
– Hvordan kom du til Norge? Hva husker du fra den tiden?
– Min historie er kjent fra før. Jeg var jo heldig fordi jeg kom til Norge med min mor. Faren min hadde allerede reist i forveien.
– Vi bodde i en tid i Kosovo der vi var underlagt Serbia, med serbisk styre fra Beograd. De godene vi hadde var svært begrenset når det gjelder skolegang og sånne ting. Jeg gikk på en albansk skole, men alt skulle foregå på serbisk, sier han og fortsetter:
– Pappa var lærer og han fikk valget mellom å undervise på serbisk eller å slutte i jobben. Det førte til at pappa ble politisk flyktning og havnet i Norge.
– Først ble vi sendt til asylmottaket på Tanum, deretter til Sunndalsøra og så endte vi opp med å få bokommune på Kyrksæterøra i Sør-Trøndelag. 

– HADDE ALDRI FÅTT LANDSKAMPER FOR NORGE

Ardian Gashi mener han er heldig siden han kom sammen med sin mor og far. Han mener det er noe annet hvis flere av barna som er sendt ut av Norge det siste året blir sendt tilbake alene.
– Hadde det hatt noen konsekvenser for deg å bli sendt tilbake til Kosovo på samme måte som de barna vi leser om i Norge i dag?
– Selvfølgelig! Mitt liv hadde vært helt annerledes.
– I Kosovo ble det jo etter hvert krig og mange menneskeliv gikk tapt. Man vet jo ikke. Jeg kom til Norge som syvåring og hadde jeg blitt sendt tilbake etter åtte-ti år måtte jeg kanskje kjempet i krigen. De fleste 18-åringer i Kosovo kjempet i krigen og ga motstand i geriljakrig i områder i Kosovo. Det var stor rekruttering for å forsvare landet.
– Man vet aldri, men det hadde hatt store konsekvenser for livet mitt om jeg hadde blitt tvangssendt tilbake til Kosovo.
– Jeg hadde aldri fått landskamper for Norge. Jeg hadde aldri fått æren av å representere Norge. Det er stort i mine øyne og for min familie og at jeg har fått lov til å bidra til Norge, sier Gashi.

FOTBALLEN ER ET FRISTED

Ardian Gashi er en fotballnomade og har spilt fotball i KIL-Hemne, Molde, Ørn Horten, Vålerenga, Brann, Fredrikstad og nå i Odds Ballklubb. Han har også spilt i svenske Helsingborg.
Han har leiligheter både i Fredrikstad og Horten og er i tillegg til å være profesjonell spiller i Skien også fotballtrener for unge talenter i Ørn-Horten.
Ardian Gashi er veldig nøye på at fotball skal være et fristed for unger uansett hva de har opplevd.
– Har du trent eller sett spillere som er i samme situasjon som du selv var i? Som kan se opp til deg eller som du kan gi spesielle råd?
– Jeg prøver å ha et så åpent sinn som mulig. Man trenger ikke låse seg inn i et bilde der det bare er de fra utlandet som har det tøft. Det finnes også norske barn som har det tøft i sin familie. Det finnes norske fosterbarn. Man vet aldri.
Ardian Gashi mener at man som trener må spørre seg om hvor nært du skal komme inn på en spiller. For ham er fotballen et fristed der gutten og jenta kan komme bort fra problemene sine og konsentrere seg om fotball som er bare skal være gøy og moro.
– Begynner man å pirke i de følelsene der så kan det gå utover den ene plassen der han kan være seg selv uten å tenke på konsekvenser i det hele tatt, sier han.

SKOLE ER VIKTIGST!

– Så det du mener er at det viktigste er å konsentrere seg om fotballen og ikke på hvor man kommer i fra?
– Ja, det er det som har vært fotballens styrke. Det spiller ingen rolle om du er fra Kosovo eller Norge, eller Iran eller Irak.
– Kommer det en bort til deg og spør om råd, da gir du vel det?
– Ja, det er noe helt annet. Nå er guttunge kommer og tar direkte kontakt, må jeg selvfølgelig analysere hva slags råd jeg skal gi og hvor dypt man skal gå. Det er en balansegang, man har ikke lyst til å ødelegge alt ved å bli for detaljert.
– Vi bør heller motivere ungen til å stå på og søke en mer tilfredsstillende situasjon lenger fram. Jeg prøver for eksempel alltid å fortelle ungene jeg trener at skolen er like viktig som fotballen. Derfor sier jeg at ikke kom her å si at du har dårlige karakterer. Fotball og skole henger sammen.
– Alle kan ikke bli fotballspillere, heller. Men man skal være fornøyd for det. Skole og fotball henger sammen, mener han.

– DETTE ER EN KONSEKVENS AV AT VI ER ET RIKT LAND

Når det gjelder asylbarnas skjebne tar Gashi ofte forbehold, men snakker lett om andre ting som angår ham selv. Men hele tiden vender han tilbake til Shaimaa (11).
– Tilbake til asylbarna. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin.
– Hva mener du med det?
– At det tar syv år å behandle en sak. Da er det noen som, jeg veit da faen jeg…
– Burde hun ha fått bli?
– Det er kjedelig at sånne ting kommer opp. Dette er en konsekvens av at vi er et veldig rikt land. Mange som har det dårlig søker hit. Da må Norge lage en plan som de kan følge. Skal vi sende penger til Jemen? Der er det krig.

– DET ER NOE REGJERINGEN MÅ LEVE MED

Ardian Gashi mener at når mennesker som Shaimaa kommer til Norge er det i hvert fall viktig at de ikke blir sittende på asylmottak.
– Hvilken framtid har hun der nede? Tipper hun sitter der nede og drømmer konstant om å komme tilbake til Norge, sier Gashi.
– Burde hun ha fått den muligheten?
– Det er et spørsmål som regjeringen må leve med ved at de har fratatt henne denne muligheten og at hun har bodd så lenge i Norge uten å få saken sin ferdigbehandlet.
– Jo, lenger tid det går, jo, sterkere tilknytning får du til Norge og den plassen du bor på og i dette tilfellet her er det syv år.

DEN ENESTE FRA HJEMBYEN SOM HAR FÅTT EN FOTBALLKARRIERE

Ardian Gashi mener at jenter som Shaimaa rekker å bli ganske godt integrert og knytter sterke bånd til folk som bor der hun bor siden hun har bodd lenger i Norge enn i Jemen.
– Får håpe at de sover godt om nettene de folka som har behandlet akkurat den saken!
– Men det er ikke noen lett jobb. Hva skal man gjøre? Gi fritt pass til alle? Jeg vet ikke.
Ardian Gashi kommer fra byen Gjakova i Kosovo og har etter at han sluttet på det norske fotballandslaget spilt to offisielle landskamper for Kosovo og spilt flere oppvisningskamper for den nye fotballnasjonen. Han er den eneste fra sin fødeby som har gjort fotballkarriere.
– Du kom til Norge da du var syvåring. Har du møtt noen av kameratene du forlot som barn gjennom fotballen i etterkant?
– Jeg har møtt mange av barndomskameratene mine i Kosovo i etterkant. Ingen av dem har gjort karriere som fotballspillere. Men de er veldig stolt av at jeg har representert dem.
– Min historie er jo helt annerledes enn den de har hatt. Flere av dem var med i krigen i Kosovo. Jeg har ikke gått inn i detaljer om hva de har opplevd, men mange av dem har opplevd krig, sier han lavmælt.

OGSÅ ASYLANTER HAR EN FORPLIKTELSE

Ardian Gashi vender stadig tilbake til jenta fra Jemen. 
– Når det gjelder jenta i Jemen er det vanskelig å sette seg inn hennes situasjon. Man kan jo spørre seg om de ikke kunne gjort et unntak. Gjør man det åpner man jo for å gjøre unntak andre ganger også?
– Skal man se på utlendinger som fiender av norsk kultur og tradisjoner? Det kommer an på hvor effektiv integreringen er.
– Jeg er en av dem som syns at det er et like stort ansvar for dem som kommer til Norge at de viser at de vil være en del av den norske befolkningen og tilpasse seg lover og regler. Og så må det være tilrettelagt så godt det lar seg gjøre for å lykkes, sier han bestemt.

– PÅ KYRKSÆTERØRA KAN KREKAR KOMME PÅ BEDRE TANKER

– Jeg ble spurt av en journalist i Krekar-saken om Kyrksæterøra er en bra plass for en troende muslim å være i? Et veldig rart spørsmål, sier Gashi og ler oppgitt. 
– Det er vel ikke noe verre å bosette seg et sted som troende kristen, muslim eller buddhist. Det kommer jo an på hva slags type person du er.
– Er du en tosk får du ingen kompiser. Du må jo oppføre deg, vise en interesse av at du er en ordentlig fyr som har hatt det tøft og har lyst til å gjøre livet ditt bedre.
– I mine øyne er jo Kyrksæterøra beste plassen ever. Det er en fantastisk befolkning, åpen og ærlig. På Kyrksæterøra kan Krekar komme på bedre tanker. Og slutte med å komme med teite kommentarer til media som han av og til gjør. Men det er vel kanskje sånn man selger aviser. Lettvint, sier han.

HENTET FRA PARADIS AV ET MONSTER

– Engasjerer du deg i asylbarnas skjebne?
– Ja, jeg leser jo det som står og synes synd på henne. Disse stakkars barna har jo fått en bit av paradis, men så har det blitt tatt rett fra henne. De har fått lov til å være i paradis og så har et monster kommet og tatt det fra henne.
– For et barn kan det være veldig vanskelig å takle. Jeg ser jo bare på barna mine når jeg har tatt dem med meg til en ny klubb og nye skoler. Det er vanskelig, de har vennene sine der og vil ikke flytte. Men vi er fortsatt i Skandinavia, der standarden er veldig høy.
– Da kan du tenke deg hva jenta i Jemen tenker der det er krig. Der kjemper de fra dag til dag for å overleve, avslutter Ardian Gashi.

Intervjuet ble første gang publisert på www.sporten.com i april 2014.

FAKTA ARDIAN GASHI

  • Ardian Gashi Født: 20. juni 1981 i Gjakova, Kosovo. 
  • Kom til Norge som flyktning da han var syv år. 
  • To landskamper for Kosovo 
  • 14 landskamper for Norge 
  • Klubber: KIL/Hemne, Molde, Ørn-Horten, Vålerenga, Brann, Fredrikstad, Helsingborg, Odds Ballklubb.

Ingen kommentarer: