torsdag 2. mai 2013

Det er ikke størrelsen det kommer an på, det er rekkefølgen...


Ikke samfunnsøkonomi. Idretten bør aldri vurdere eller bli vurdert etter sin samfunnsøkonomiske betydning. Det regnestykket blir alltid feil. Idretten bør vurderes ut i fra ett kriterium: at det er gøy! Det burde holde.

Ikke folkehelse. Idretten bør aldri måles etter folkehelseeffekten. Tallene blir ikke riktig og det er ikke riktig å vurdere idretten på den måten. Slike regnestykker fører ikke bare til en latterliggjøring av de som bruker kalkulatoren, det er også en latterliggjøring av idretten. Det burde man holde seg for god til.

Målet. Jeg ble aldri fotballtrener eller engasjert svømmeforelder for å bedre folkehelsen til ungene mine, eller fordi de skulle bli bedre integrert med andre unger i borettslaget. Det er et resultat av mitt engasjement – ikke målet. Ungene vet ikke hva folkehelse er en gang! Det holder jeg ikke mot dem.

Helse-paradoks. Her er et paradoks: hadde vi tenkt folkehelse når vi vurderte idrett, hadde det samfunnsøkonomiske regnskapet gått i rødt. Det er ingen som hadde giddet å holde på. Hadde jeg satt meg ned med regneark og kalorikart for å finne ut hva som ga mest folkehelse for hver brukte time, er jeg redd det hadde blitt mye hoppetau, parsellhage og kålrotbiff på fredagskvelden – i tankene. Jeg hadde ikke holdt ut.

Ungene først. Jeg har ennå ikke tatt stilling til om jeg er for eller mot OL i Oslo i 2022. Jeg syns det er for få svømmebasseng i Oslo og at de vi har, har sparsommelige åpningstider. Kunstgresset vårt har mer granulat enn gress og jeg unner hockeyungene mer is under skøytene hele året. Et OL skal ikke gå på bekostning av vann, gress og is til ungene. Det holder ikke mål.

Når stort blir smått. Samtidig mener jeg at mange av dem som mener OL blir for stort, tenker for smått. Og i feil rekkefølge. Det gjør forresten mange av dem som ønsker OL, også. Hvis du sier at byutvikling og bedre kollektivtrafikk kommer på grunn av OL, har du sporet av. Men du er på riktig spor hvis OL kan benytte seg av de fasilitetene som allerede er og som er planlagt. Regningen blir ikke mindre, men det blir lettere å forstå. Det holder for mange.

Gøy. Når jeg spør ungene om hvorfor Norge bør arrangere OL sier de: fordi det er gøy! Hvordan måler du verdien av gøy? Aner ikke, sier de. Holder det for dem i 2022?

Ingen kommentarer: